Już w 2015 roku FORBES.pl wymieniał dziesięć pożądanych umiejętności pracowników:
- UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W MULTIKULTUROWYM ŚRODOWISKU
- KOMUNIKATYWNOŚĆ
- Multizadaniowość
- Myślenie analityczne
- Znajomość języków obcych
- UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W GRUPIE
- Skupienie się na celu
- Zrozumienie postawy wsparcia biznesu
- Dodatkowe kwalifikacje zawodowe
- Umiejętność pracy pod presją czasu
Czy rynek pracy znajdował takich? Być może. Na pewno wielu z nich przyjmowano do pracy i od razu wysyłano na wszelakie szkolenia
- z umiejętności komunikacji,
- z udziału w negocjacjach,
- z asertywności,
- z autoprezentacji,
- z radzenia sobie ze stresem.
Zanim takiego pracownika się wyszkoli, minie troche czasu. A gdyby taki pracownik przyszedł do pracy już z wykształconymi umiejętnościami?
Współczesna szkoła musi pomóc uczniom zdobyć te umiejętności, których pracodawcy szukają u swoich pracowników, szukają już teraz. A za 10 lat będą szukali pracowników na stanowiska, które jeszcze nie istnieją!
Czy dzisiejszy szóstoklasista zdaje sobie z tego sprawę? Czy posiada już globalne kompetencje?
GLOBALNE KOMPETENCJE
Globalna kompetencja jest to zrozumienie i świadomość postrzegania siebie jako aktywnego uczestnika życia w naszym świecie, a nie tylko obserwatora. Do tego zrozumienia I świadomości niezbędna jest umiejętność rozpatrywania spraw z różnych perspektyw, umiejętność pracy w zespole, umiejętność wymyślania nowych rozwiązań i kreatywnego rozwiązywania problemów.
W 2016 roku FORBES powtarza umiejętności 1, 2 i 6 z listy 2015 roku, czyli
- UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W MULTIKULTUROWYM ŚRODOWISKU
- KOMUNIKATYWNOŚĆ
- UMIEJĘTNOŚĆ PRACY W GRUPIE
i dodaje umiejętność budowania relacji z klientem, oraz umiejętność zarządzania projektami.
W 2017 roku FORBES podaje pożądane cechy liderów i menadżerów:
- Umiejętność samodzielnej pracy (samo-zarządzanie)
- Działanie strategiczne (#4 z 2015 roku)
- KOMUNIKATYWNOŚĆ
- Odpowiedzialność i rozsądność
- Wyznaczanie konkretnych celów i dążenie do nich (#7 z 2015 roku)
- Wizja przyszłości
- Umiejętność zarządzania złożonymi projektami (#3 z 2015 roku)
- Wspieranie kreatywności i innowacji
- Budowanie zespołu I promowanie pracy zespołowej
- Zręczność uczenia się (myślę, że tu chodzi o chęć i umiejętność nieustannego uczenia się)
Więc pytanie – skoro TAKIE umiejętności są potrzebne niemal „na wczoraj”, to JAK ma młody człowiek je zdobyć, skąd je MIEĆ?
No jak to, skąd? Ze szkoły!!!
Jakie umiejętności powinna kształtować szkoła w 21 wieku? Przede wszystkim:
- KOMUNIKACJA – umiejętność rozmowy, debaty, negocjacji, konstruktywnego komentarza i refleksji
- KOOPERACJA – współpraca z innymi, negocjacja podziału ról i zadań, praca nad sobą i w grupie
- KOMPASJA – empatia i wpół-odczuwanie, chęć niesienia pomocy innym
- ELASTYCZNOŚĆ – umiejętność szybkiej reakcji na zmiany w technologii czy nieprzewidziane przeszkody w realizacji celu. Nie da się? Skądże – spróbujemy w inny sposób. Będziemy próbować aż do skutku. Mentalność rozwojowa!
Młodzi ludzie muszą mieć szansę wykształcenia umiejętności, które pozwolą im na osiągnięcie osobistego sukcesu w życiu zawodowym i osobistym w ciągle zmieniającym się świecie, w dobie postępującej cyfryzacji i automatyzacji, gdyż niedługo ewenementem będzie pójście do pracy do jednej firmie i przepracowanie w niej całego życia.
Szkoła 21 wieku musi dać im tę szansę, gdyż inaczej…… ech, dokończcie sami.