Screen Shot 2017-05-13 at 12.56.30 PM

Przez cały jeden tydzień w maju uczniowie z klas dziewiątych (14-15 lat) wyjeżdżają na wycieczki w teren, coś w rodzaju na „zieloną szkołę”, podczas których nie tylko zwiedzają parki narodowe czy ciekawe miejsca starożytnych kultów, ale też zmagają się z postawieniem namiotu i życiem w warunkach polowych lub pomagają przemalować lokalną szkołę.

Natomiast klasy 10 i 11 (uczniowie około 15-17 letni) pozostają na miejscu angażując się w różnorodne zajęcia L – E – A – D. Nauczyciele którzy nie wyjechali z dziewiątymi klasami prowadzą wszelakie zajęcia, od jogi po naukę medytacji i organizacji czasu, poprzez naukę jak przeprowadzić prace badawcze niezbędne dla niektórych przedmiotów IB. Można było też na przykład zapisać się na godzinną lekcję jak odsiewać fałszywe wiadomości od prawdziwych na mediach społecznych, której kilka sesji prowadziłam osobiście, będąc świeżo po kursie internetowym z Global Online Academy na który zapisałam całą moją klasę IB.

LEADwJIS

W tych dniach wszyscy uczniowie mają za zadanie spróbować rozwinąć w sobie zdolności przywódcze, wzbogacić swoją wiedzę lub wachlarz umiejętności, czynnie uczestniczyć w oferowanych zajęciach, i rozwijać się wszechstronnie.

Jedni pojechali na dzień do lokalnych szkół gdzie albo sami uczyli się sztuki robienia batiku albo uczyli lokalne dzieci jak robić origami. Inni zaprosili uczniów z lokalnych szkół do naszych klas, gdzie wspólnie robili eksperymenty naukowe (lokale szkoły często nie mają zaplecza lub sprzętu) lub zorganizowali turniej robienia i puszczania papierowych samolotów. Część uczniów uczyła się gotować francuskie potrawy. Grupa uczniów była „cieniem ekipy sprzątającej” i mieli okazję zapoznać się z procesem czyszczenia toalet szkolnych, a inna szła w ślady ekipy remontowej, malując ściany. Jeszcze jedna grupa pojechała na lokalną farmę warzyw BIO, gdzie pomagali nie tylko utrzymać porządek malując ściany ale też myli i segregowali zebrane warzywa.

Każdy czegoś się nauczył. Na zajęciach wychowawczych uczniowie zdawali sprawozdania ze swych doznań i pisali refleksje na temat swojego zaangażowania, czego się nauczyli, jaką lekcję wynieśli z każdego zajęcia. Rozmowom nie było końca!

Po pierwszych dwóch dniach tych zajęć nasz dyrektor pochwalił uczniów za to, mówiąc:

Screen Shot 2017-05-13 at 12.56.42 PM

W naszej szkole tradycja angażowania się w działalność szkoły oraz w pomaganie innym jest bardzo długa – pamiętam w 1983 roku założenie klubu „Tolong Anak-Anak” czyli „Pomagamy Dzieciom” pomysłu koleżanki z wydziału literatury angielskiej, Hinduski Ranu Dally. Wspaniała kobieta, która porywała rzesze uczniów w działalność charytatywną, organizowanie koncertów, biegów, sprzedaży używanych książek, czy też reżyserowała niesamowite spektakle teatralne, w których nawet występowałam dwukrotnie w małej i większej roli śpiewającego narratora. Tradycja pomocy innym trwa już ponad trzy dekady i na trwałe wpisała się w charakter naszej szkoły w programie JIS Peduli – „JIS Pomaga”. Nie zdziwiłam się więc, gdy dyrektor chwalił uczniów za ich zaangażowanie.

W ostatni dzień tego tygodnia szkoła zaprasza chętnych rodziców, ich znajomych lub absolwentów szkoły, do uczestnictwa w Career Day czyli „Dzień Kariery.”

O tym będzie w następnym wpisie.

Zdjęcia: T.Hennard, T.Notosutanto, A.Durham, N.Ince, S.Yates, E.Sladek, B.Mir-Jak.