sciana1

Moja przyjaciółka malowała ostatnio mieszkanie przed imprezką, a po imprezce zaraz będzie zmuszona powtórzyć czynność — ot, po prostu dzieciakom nie wystarczyły kartki do rysowania. 😉

Ale w szkole mazać po ścianie?

A dlaczego nie?

W naszych klasach mamy niektóre ściany pokryte „idea paint” czyli farbami suchościeralnymi. To wcale nie nowość, jak się okazuje, bo na rynku polskim już od kilku lat są dostępne. Myślę, że kupowane głównie do biur, jak pisze Paweł na swoim blogu 10tysięcy  „IdeaPaint – farba, która zmieni Twoją ścianę w kreatywną przestrzeń„.

Na blogu lifehacking.pl również pojawia się wpis o idea paint, proponując pomalowanie taką farbą ściany w pokoju dziecka i w ten sposób pomagając mu rozwinąć swoją wyobraźnię.

A co można zrobić z taką ścianą w szkole? No, można na niej zawiesić plakaty, albo prace uczniów. Łatwo się je zawiesza i ściąga. 😉 Ale można też takiej ściany użyć do wielu innych zadań.

Na przykład dziś klasa mojej koleżanki wspólnie „rozebrała” nowelę na czynniki pierwsze, zapisując swoje myśli na ścianie w postaci osi czasu.

IMG_6375

Widać po piśmie wkład pracy różnych osób, które najpierw w grupach musiały ustalić, które wątki, fakty i cytaty kwalifikują się do zapisania na osi. Praca grupowa rulez!

Inna nauczycielka użyła ściany do zapisania instrukcji i planu lekcji dla każdej klasy:

IMG_6404

Natomiast moja klasa IB English B w ciągu kilku minut zapisała „na szybko” co już wiemy o „global warming” zanim zaczęliśmy wspólnie oglądać i komentować informacje z TED talk w wykonaniu Al Gore w 2016 roku pt. „The case for optimism on climate change” (jest tekst polski), oraz jego film dokumentalny z 2006 roku „An Inconvenient Truth”.

ideapaint2

Uczniowie w kilka minut napisali to co wiedzieli. Potem przyjrzeli się całej tablicy, wyjaśnili sobie nawzajem niezrozumiałe kwestie, i zasiedli do komentowania filmów już z dodatkową porcją informacji, o których być może nie pomyśleliby wcześniej.

Co ważne, działo się to już po pierwszej części lekcji podczas której pisali krótkie wypracowanie (lekcje w naszej szkole trwają 75 minut, bez dzwonków). Możliwość powstania z krzesełka i podejścia do ściany dała im chwilę na rozprostowanie kręgosłupa i zmianę sposobu nauki.

Może w Waszej szkole też już jest idea paint na ścianach? Jakie zadania wykonują na niej Wasi uczniowie?