Zaciekawił mnie artykuł Amber Walker z 28 grudnia 2017 o zastosowaniu w klasie krzesełek w kształcie piłki do jogi, a przy tym mowa była o szkolnych ławkach z pedałami. Hmmm… wrzuciłam hasło w Googla, ale w języku polskim są zdjęcia tylko albo ławki albo roweru.
Natomiast w języku angielskim wyświetla się mnóstwo zdjęć z klas szkolnych i artykułów o szczęśliwych nauczycielach i uczniach, szczególnie uczniach z ADHD i wzmożonej ruchliwości, dla których wytrwanie nieruchomo w ławce nawet przez 45 minut graniczy z cudem. (A moje lekcje trwają 75 minut i takich ruchliwych uczniów mam kilku! Na szczęście moje krzesełka są na kółkach – już od pięciu lat! I od tego czasu zauważyłam ogromny spadek problemów typu wiercenie się i przeszkadzanie innym czy niebezpieczne „bujanie się” na krześle.)
Na czym polega fenomen zróżnicowanych siedzeń na lekcji?
Amber Walker pisze, że w USA szkoły kupują siedziska typu „Zenergy ball”, gdyż nauczyciele twierdzą, że „uczniowie są o wiele bardziej zaangażowani w naukę” a recenzje „Zenergy ball” mówią o zaletach dla postury ucznia i jednoczesnego ćwiczenia wielu mięśni.
A szkolne ławki z pedałami stoją w klasach już od 2015 roku! Artykuł Molly Hurford ukazuje, że ławki w rzędach to archaizm! Okazuje się, że różne opcje sposobu siedzenia na lekcji pozwalają uczniom maksymalnie zaangażować się w naukę jednocześnie umożliwiając ruch jeśli ciało tego potrzebuje. Badania naukowe w Californii, cytuje Hurford, pokazują wzrost zaangażowania uczniów mających dostęp do wyboru rodzaju siedzenia w klasie. Uczniowie wybierają typ najwygodniejszy dla nich, i tym samym lepiej skupiają się na nauce.
Według Hurford „od dawna wiadomo, że jazda na rowerze jest dobra dla mózgu, a KidsFit [producent ławek z pedałami] prowadzi więcej badań. Pedałowanie aktywuje funkcje wykonawcze płata czołowego, a płat czołowy jest jak CEO mózgu: tam podejmowane są decyzje!” W przypadku dzieci z zaburzeniami uwagi, jazda na rowerze pomaga przywrócić równowagę hormonalną między mózgiem i organizmem, która reguluje także nastrój i zachowanie.”
Również w Kanadzie całe klasy pedałują. W Ontario, na przykład, szkoły zakupiły rowerowe ławki by rozpocząć program „Czytam Pedałując” – Read and Ride, co pomaga dzieciom w utrzymaniu prawidłowej wagi, ale niewątpliwie przełożyło się też na zwiększenie czytania. Jednym z powodów, dla którego proste ćwiczenie jakim jest pedałowanie pomaga koncentrować się jest ruch, który zwiększa przepływ krwi i zaopatrzenie mózgu w tlen, a to pomaga zachować czujność i utrzymać skupienie przez dłuższy czas.
Podobno ławki z pedałami są tak ciche, że nawet 30 pedałujących nie wymaga podnoszenia głosu przez nauczyciela. A wszyscy nauczyciele wiedzą jaki harmider może wywołać jeden wiercący się uczeń!
To co, zamieniamy ławki na „ławkorowery”? I niech uczniowie pedałują pod wiedzę!