Jeden z czołowych brytyjskich ekspertów, profesor Guy Claxton, stawia na wzmacnianie umiejętności uczenia się  (Building Learning Power) i uważa, że „kluczową rolą edukacji jest inspirowanie młodych ludzi by nastawić ich entuzjastycznie  na uczenie się przez całe życie. Tak, by rozwijali się nadal jako osoby dorosłe w szybko zmieniającym się, dynamicznym świecie.”  Dlatego profesor Claxton uważa, że uczniowie powinni być zachęcani do wyostrzania swojego umysłu, zadawania pytań i samodzielnego myślenia. „I to bez usuwania Szekspira czy też tablicy Mendelejewa z podstawy programu.”

W naszej szkole uczniowie przez cały rok ciężko pracują, a w każdej klasie mają plakaty z definicjami  4x „R”, bo każdy nauczyciel ma za zadanie nieustannie zwracać uczniom uwagę „patrz, już trzeci raz próbujesz rozwiązać to zadanie, właśnie teraz pokazujesz swoją odporność na porażki, a że za każdym razem próbujesz innej metody, Twoja pomysłowość doprowadzi Cię w końcu do sukcesu.”

Screen Shot 2017-05-25 at 7.20.16 PMMoja klasa „wychowawcza” w tym roku to klasa 12, która jak co roku napisała refleksję o własnym uczeniu się. Do arkusza ocen końcowych dołączamy bowiem samodzielną ocenę ucznia o własnych umiejętnościach uczenia się, przyswajania wiedzy, ale także piszą na temat odporności na rozproszenie uwagi, kontroli nad własnym czasem – w jaki sposób jest spożytkowany, oraz dodają wiele innych cennych przemyśleń.

Na początku roku uczniowie dostają taki arkusz do wypełnienia jak poniżej – a na końcu roku wypełniają go ponownie i porównują – czy zmieniło się coś w moim postępowaniu? Co mogę usprawnić by w przyszłym roku nauka szła mi jeszcze lepiej? W jakich dziedzinach mam nadal problemy i kogo mogę poprosić o pomoc w rozwiązaniu ich?

Wszyscy nauczyciele, w każdej klasie, od zerowej do dwunastej, z każdego przedmiotu, przez cały rok powtarzają 4x „R” jak mantrę „właśnie budujesz swoją odporność na przeciwności; ta praca grupowa pomoże Ci zbudować relacje z innymi; napiszemy dziś refleksję nad projektem – czego się nauczyliśmy, jak rozwinęliśmy swoją zaradność i pomysłowość, i co możemy usprawnić następnym razem.”

W liceum działa organizacja „najlepszych uczniów”, czyli tych, którzy nie tylko mają najwyższą średnią, ale też mają rekomendację nauczycieli jako osoby chętne pomóc innym. Tworzą oni „National Honor Society” – uczestnictwo w tym zgromadzeniu to wielki prestiż. A na codzień pomagają uczniom z całego liceum prowadząc dyżury na każdej lekcji i w czasie lunchu by każdemu potrzebującemu pomocy z któregokolwiek przedmiotu tej pomocy udzielić. Wyjaśnić zadanie. Pomóc zredagować wypracowanie. Poćwiczyć słówka na lekcję języka. Wytłumaczyć zawiłości kroków tanecznych.

Około 20% populacji szkoły międzynarodowej co roku wyjeżdża przenosząc się wraz z rodziną na inne placówki, a przyjeżdżają nowi i zaczynamy ten proces od nowa… Co orku nowi uczniowie aplikują by zdobywać nowe umiejętności współpracy i pomocy innym jako NHS tutor. Bo od nich także zależy, czy uczeń potrzebujący pomocy do nich po nią wróci.

I ten wspólny wysiłek, powolny, ale skuteczny, daje efekty. Uczniowie stopniowo biorą większą odpowiedzialność za swoją naukę, bardziej się starają gdyż rozumieją, że to od nich samych zależy ich sukces. A za sukcesem idzie entuzjazm, udało się, więc warto było się wysilić. I warto iść dalej, do przodu, z entuzjazmem!