W naszej szkole uczniowie angażują się w prace na rzecz społeczeństwa i środowiska na dziesiątki sposobów. Zakładają kluby pomagające „sprawnym inaczej” dzieciom, uczą matematyki i języków, ścinają własne włosy by z nich zrobić peruki dla małych pacjentów szpitali onkologicznych.

Pisałam o tym w  Jak misja szkoły kształtuje postawę ucznia albo w  Co kręci nasze nastolatki?. „Service learning” czyli nauka poprzez pomoc innym wbudowane jest w strukturę lekcji, omawiane jest podczas nauki wielu przedmiotów i poprzez cały przekrój roczników. Po prostu, misja szkoły zobowiązuje, piszę o tym w Być najlepszym dla świata .

BMJ

Niedawno odbyła się u nas konferencja TEDxJIS, na której wystąpiła moja podopieczna Gabriella. Harfistka. Niecodzienny instrument, i niecodzienna osoba, bo Gaby nie tylko gra i koncertuje, ale też poprzez lekcje kompasji pobrane w naszej szkole podjęła się misji ulepszenia świata, choć troszeczkę.

Gaby1

W swoim wystąpieniu Gaby najpierw zagrała swoją własną kompozycję na harfie elektrycznej, a następnie opowiedziała swoje spotkanie z innymi muzykami, ludźmi których ciężko dotknął los. Francisca, na przykład, straciła nogę w wieku 5 lat, wskutek poparzenia gotującym się olejem, a następnie infekcją nogi. I już jako dorosła osoba nie ma funduszy na „nową nogę” gdyż z kolejnej protezy po prostu „wyrosła.”

Co może począć niepełnosprawna muzykalna dziewczyna? Niewiele. Ale Gaby pomyślała nad tym, przekuła wiedzę zdobytą na lekcjach w naszej szkole, i zorganizowała sposób niesienia pomocy nie tylko dla wspomnianej dziewczyny, ale wielu innym początkującym muzykom.

Jak działa jej organizacja Voice of Music?

Na stronie voiceofmusic.org można obejrzeć profile podopiecznych, młodych muzyków, potrzebujących wsparcia finansowego by kontynuować/dokończyć swą muzyczną edukację, lub też potrzebują nowej protezy do normalnego życia.

Na przykład 15-letni Yohannes, najlepszy w klasie, nadal potrzebuje wsparcia (kwoty są w Rupiach Indonezyjskich, 1 milion Rp = około 245 złotych) w kwocie około 950 złotych na cały drugi semestr nauki.

Gaby2

Za każdą dotację otrzymuje się „token”, dzięki któremu można otworzyć videoklip muzyczny, na przykład Mission Impossible zagrany przez dziecięcą orkiestrę na bambusowych „klawiszach” o wdzięcznej i dźwięcznej nazwie angklung.

Można również zaproponować własną nagraną kompozycję, której „ściągnięcie” będzie dofinansowywało wielu podopiecznych organizacji Voice of Music. Wspaniały sposób na rozpowszechnienie swojej muzyki, a także na wsparcie potrzebujących pomocy.

Gabriella opisuje swoje zaangażowanie w tę działalność w swym wystąpieniu TEDxJIS 2018. Posłuchajcie.

Może i Wy zawalczycie swoją muzyką o równość dostępu do nauki w szkołach muzycznych, może i Wy możecie wesprzeć podopiecznych Gaby?

FOTO CREDITS: Wszystkie zdjęcia wykonał Murwanto na konferencji TEDxJIS 2018, 27 stycznia br.