Właśnie małam przyjemność wziąć udział w konferencji edukacyjnej organizowanej przez GESS Global Educational Supplies and Solutions.

Nie ma lepszego miejsca, by zobaczyć najnowsze technologie edukacyjne w akcji lub nowe przyrządy do klas, a także uczestniczyć w wielu prezentacjach dotyczących przyszłości edukacji” twierdzi organizacja, i jest to prawda, gdyż konferencja jest całkowicie darmowa dla nauczycieli ze wszystkich lokalnych szkół. Dlatego zjechało się ich niemało, szczególnie z okolicznych miejscowości. (zdjęcia z Facebook GESS Indonesia)

Prezentację pod tytułem „Boost Student Success by Changing their Mindset” przeprowadziłam w języku angielskim, zwalniając nieco tempo, gdyż nie byłam pewna do jakiego stopnia nauczyciele władają językiem. Zdarza się bowiem, że w pomniejszych szkołach publicznych nauczyciele angielskiego znają tylko tyle, ile im podaje podręcznik do danej klasy, bo uczą dzieci z podręcznika, kartka po kartce, metodą tłumaczeniową. Rozmowa i słuchanie ze zrozumieniem to dla nich trudniejsze wyzwanie.


W trakcie prezentacji widziałam na twarzach duże zainteresowanie, wiele nauczycielek robiło zdjęcia slajdów, kiwały głowami, robiły notatki.  Jedna z nich na koniec zadała pytanie, a sugestię rozwiązania jej problemu przyjęła z aprobatą. Kilka osób podeszło po prezentacji z prośbą o dalszy kontakt.

Myślę, że moje słowa, a przede wszystkim idea zmiany mentalności uczniów ze „stałej” na „rozwojową” przekonały uczestników by dawać dzieciom kilka możliwości prób zanim zostaną ocenione „do dziennika”, ćwiczyć najpierw w małych grupach, a potem odpowiadać przed klasą, a przede wszystkim wspierać się nawzajem pozytywnymi uwagami w trakcie procesu uczenia się i budującymi sugestiami na dokonanie poprawek. Bo właśnie tak przygotowywani uczniowie będą bardziej chętni do kolejnej próby i do bardziej wytężonego wysiłku, oraz będą wszyscy mieli lepsze szanse na sukces.

Więcej o „mentalności rozwojowej”  i pozytywnym nastawieniu do nauki piszę na blogu we wpisach:  Nauczycielu, uwierz w moje możliwości, Jak rozwinąć mentalność rozwojową część 1 i część 2, oraz Wakacje dla mentalności rozwojowej? Skądże!  O konieczności popełniania błędów i uczenia się z nich piszę także w artykule  Ooops! Błąd. I co teraz będzie?

Zachęcam anglojęzycznych nauczycieli do przeczytania książki profesor Carol Dweck, Mindset. Naprawdę warto pomóc swoim uczniom i zmienić ich życie!