Edukacja w 21 wieku, Kompetencje globalne, Mentalność rozwojowa, Odpowiedzialność za własną naukę, Uczenie się przez całe życie

Nauczycielu, uwierz w moje możliwości!

W książce „Nauczka czyli jak przekuć porażkę w sukces” autorstwa Jessica Lahey i w tłumaczeniu Justyny Rudnik, wyczytałam, że Lahey powołuje się na Carol Dweck, profesor psychologii na Uniwersytecie w Stanford, która „dzieli ludzi na dwie kategorie pod względem mentalności: stałą (fixed mindset) i rozwojową (growth mindset). Osoba o mentalności stałej uważa, że inteligencja, talent czy zdolności są wrodzone i przez całe życie pozostają niezmienne, niezależnie od tego co się robi. Z kolei osoba o mentalności rozwojowej uważa, że te cechy to dopiero punkt wyjścia a przez pracę i rozwój można osiągnąć znacznie więcej. Ci których cechuje mentalność rozwojowa, mają tendencję do uczenia się dla samych siebie, co wynika z ich przekonania, że stawiając sobie poprzeczkę coraz wyżej, osiągną więcej.”

Czy to oznacza, że nie da się zmienić mentalności dziecka? Oczywiście, że się da!

Na stronie  „Mindset Works” czytam o profesor Dweck, która ponad 30 lat temu rozpoczęła badania nad odczuciami uczniów w obliczu poniesionej porażki. Według Dweck, niektórzy uczniowie zawsze potrafili pozbierać się i próbować dalej, natomiast inni popadali w rozpacz przy najmniejszym potknięciu. Pamiętam siebie samą z lat wczesno-szkolnych, byłam dokładnie właśnie taka! Perfekcjonistka, a jak coś nie wyszło, to w płacz, i „już nic nigdy więcej nie napiszę”!

Ale w szóstej klasie, w gimnazjum międzynarodowej szkoły przy ONZ w Nowym Jorku, już w latach 1970-tych nauczyciele cierpliwie tłumaczyli mi, że moje kłopoty z uczeniem się to tylko moment, to przejściowe i że zaraz na pewno dam radę, oni wierzą we mnie.

Wierzą we mnie!

To stwierdziła dr Dweck po przestudiowaniu zachowań tysięcy dzieci. Dweck wymyśliła pojęcia “mentalności stałej” (fixed mindset) i “rozwojowej” (growth mindset) by opisać nastawienie ludzi do uczenia się i do inteligencji. Stwierdziła też, że kiedy uczniowie wierzą, że mogą stać się mądrzejsi, rozumieją, że wysiłek w tym kierunku wzmacnia ich. Z tego też powodu są skłonni włożyć więcej pracy i więcej sił w to co sprawia im trudności, co z kolei przekłada się na lepsze osiągnięcia.

Nauczycielu, uwierz w moje możliwości!

Przypomina mi się fascynujący klip z Youtuba. Dziesięcioletni Dalton Sherman przemawia na konferencji nauczycieli w Dallas, Texas, w 2008 roku. Dwadzieścia tysięcy nauczycieli w hali sportowej i on na czterostronnej scenie. A jego przesłanie – genialne.

0:38 – „I believe in me. Do you believe in me?” mówi. Ja w siebie wierzę, czy wy we mnie wierzycie?

0:50 – „Do you believe that I can stand up here, fearless, and talk to over twenty thousand of you?” – Czy wierzycie że ja mogę tu stać, bez strachu, i przemawiać do ponad dwudziestu tysięcy nauczycieli?

Potem zwraca się do sektora swojej szkoły, pytając czy w niego wierzą i dostaje burzę oklasków.

Dlaczego w niego wierzą?

1:25 – bo, mówi Dalton, to jest tak: „I can do anything, be anything, create anything, dream anything, become anything…” – Mogę zrobić coś, być kimś, stworzyć coś, wymyślić coś, stać się kimś!

A potem palcem wskazuje swoich nauczycieli i mówi – „bo WY we mnie wierzycie.” Zobaczcie ten klip – daje dużo do myślenia.

W książce Lahey czytam, że „aby rozwijać autonomię […] trzeba wpoić dzieciom przekonanie, że wierzycie w ich zdolności.” Dr. Dweck twierdzi, że „mentalność stała” nie pozwala dzieciom wykazać się wytrwałością by sprostać wyzwaniom w szkole, bo dzieci te nie wierzą, że są w stanie pokonać własne ograniczenia.

Moi nauczyciele z UNIS wierzyli we mnie. Ja wierzę w moich uczniów w JIS. Wierzę w ich możliwości rozwoju i wpajam im, by sami w siebie też uwierzyli.

Tak rodzi się ich sukces.

 

PS. Inne tłumaczenie “growth mindset” i “fixed mindset” znajduje się na szkoleniowym blogu Luizy Wójtowicz. Może lepsza jest jej terminologia? Ale do mnie osobiście przemawia termin “mentalność rozwojowa” lub “mentalność stała”. Może do innych też?

Theme by Anders Norén

Copyright © 2017-2018 oczkiemwedukacje.pl © 2017-2018 Wszystkie prawa zastrzeżone
%d bloggers like this: