Edukacja w 21 wieku, Uczenie się przez całe życie

Sztuka uczenia się wytrwałości

Konferencja IB Dunia (IB World) odbywa się co roku. Pisałam o zeszłorocznej na Facebooku opisując ogromne zaangażowanie uczniów w pomaganie przy organizacji tego wydarzenia. Na IB Dunia 2018 w naszej szkole uczniowie także pomagali uczestnikom, aczkolwiek usytuowanie spotkań w trzech sąsiadujących ze sobą budynkach tuż obok naszego teatru rozwiązało problem przemieszczania się i poszukiwania swojego miejsca.

IBDunia2

W moim przypadku, a wiem, że na innych sesjach było tak samo, z wielką przyjemnością rozmawialiśmy dziś na temat nastawienia na rozwój (growth mindset), uczenia się poprzez dociekanie (inquiry learning) oraz wytrwałości (grit).

Cała konferencja skupiała się na temacie „learning” czyli nauki, a w szczególności The Art of Learning – Sztuki Uczenia się – którą zaprezentował uczestnikom Lance King. Można o jego działalności poczytać na jego stronie Art of Learning.

Ciekawe, że na tej samej stronie można też znaleźć artykuł na temat wytrwałości The Problem with Grit – temat, który ja również poruszałam w swojej dzisiejszej prezentacji i warsztatach. Zainteresowałam się tym tematem po wysłuchaniu wystąpienia Angeli Duckworth na TEDEd, Klucz do sukcesu? Wytrwałość.  (Gorąco polecam, link ustawiony na tekst w j. polskim.) Omawialiśmy między innymi sposób w jaki można tę wytrwałość ćwiczyć przez cały rok szkolny. Główne punkty, które przedstawiałam pokrywały się z tym, co mówi Lance King, a on na przykład przedstawia dającą dużo do myślenia klasyfikację porażek:

Dobra porażka Zła porażka
Przyznanie się, że poniosło się porażkę Obwinianie za porażkę szkoły lub systemu
Wzięcie odpowiedzialności za swoje niepowodzenie Obwinianie innych za własne niepowodzenia
Dociekanie, co poszło nie tak Udawanie, że nie poniosło się porażki
Wprowadzanie zmian Dodawanie swym porażkom dramaturgii
Ponowna próba/wiele prób Unikanie jakichkolwiek działań, które mogłyby spowodować niepowodzenie
  Zarzucenie aktywności po pierwszej porażce
  Powtarzanie tego samego błędu ponownie lub nawet kilkakrotnie
  Rozszerzanie zasięgu swojej porażki

Po której stronie jesteście? W jaki sposób podchodzicie do własnych porażek? Czy jako nauczyciele, sami macie nastawienie na rozwój, czyli „growth mindset”? Czy ponosicie „dobre porażki” i próbujecie ponownie dążyć do sukcesu? Czy uczniowie wzorują się na Was?

W swojej prezentacji pod tytułem „Inquiry, Mindsets and Grit” skupiłam się bardziej na połączeniu „growth mindset” czyli nastawieniu na rozwój i „grit” czyli ćwiczeniu wytrwałości. Opowiadałam w jaki sposób poprzez pracę w grupach i nad projektami (inquiry learning), w klasie, w której uczniowie czują się bezpiecznie i pomagają sobie nawzajem po poniesionych porażkach, mniejszych lub większych, można wykształcić w uczniach lepsze dążenie do wytrwania, silniejsze nastawienie na rozwój i dać im większe szanse na odniesienie sukcesu. To długi proces, ale warto podjąć to wyzwanie, bo efekty na koniec roku są nieraz spektakularne.

Uczestnicy warsztatów jeszcze po zakończeniu konferencji rozmawiali ze mną o potrzebie zmian w ich sposobie przekazywania informacji zwrotnej, o której wspomniałam i którą ćwiczyliśmy na sobie nawzajem. Bo informacja zwrotna, sposób jej przekazania i treść ma ogromne znaczenie nie tylko w budowaniu relacji w klasie ale również w kształtowaniu nastawienia na rozwój.

Cieszę się, że znów udało mi się przekazać wartościowe pomysły chętnym do zdobywania nowej wiedzy i umiejętności nauczycielom, głównie z lokalnych szkół.

Copyright © 2017-2018 oczkiemwedukacje.pl © 2017-2018 Wszystkie prawa zastrzeżone
%d bloggers like this: