Uncategorized

Nowa kultura nauczania

W tradycyjnej kulturze nauczania dominują typowe uzupełnianki z jedną poprawną odpowiedzią, które wymagają czystej reprodukcji.

Pamiętacie naukę w szkole? Podręcznik i zeszyt do ćwiczeń. Dziś niestety nadal w wielu szkołach i na wielu przedmiotach to główny sposób uczenia się — wypełnić luki w tekście. Pasywne ćwiczenie. Produkcja tekstu czy nowej wiedzy przerobionej z samodzielnie zdobytych informacji nie jest wymagana na wielu lekcjach. Liczy się to, czy uczeń nauczył się na test: konkretne odpowiedzi na konkretne pytania. Zakuć, zdać, zapomnieć.

Ale czy to wystarcza do nauki w dzisiejszych czasach, cyfrowych, dynamicznych, w których wiedza generowana jest 24/7 przez miliony ludzi i co sekundę publikowana dla wszystkich na całym świecie? Czy uczeń generacji Alfa, urodzony po 2009 roku, będzie potrafił odróżnić wiedzę naukową od bzdur, znaleźć i przetworzyć to co mu potrzebne i przekuć w nową wiedzę przydatną jemu i innym?

Dziś, kiedy wirus uziemił uczniów w domach a lekcje przeniosły się w chmurę, w wielu przypadkach “przerabianie” rozdziałów z “podręcznika” i “uzupełnianki” (nawet te “cyfrowe” online) w “ćwiczeniach” to nadal ten sam, tradycyjny sposób nauczania. A w domach bezradni, przymusowo “zdalnie-pracujący” rodzice kilkorga dzieci cisnących się do jednego domowego komputera. Dla niektórych każdy dzień to szarpiące nerwy wyzwanie.

W wielu przypadkach ten brak przygotowania nauczycieli do przestawienia się na kreatywne nauczanie online trzeba natychmiast odrobić, gdyż aby przejść do kultury uczenia się, potrzebne są zadania, które każdy uczeń i każda grupa w klasie może zrobić na swoim poziomie. Potrzebujemy zadań otwartych, rozwijających kreatywność i innowacyjne myślenie. Potrzebujemy zadań uczących pracy w grupach. Nawet online, nawet gdy “grupy” są wirtualne. W szczególności! 

Ciekawa jestem, do jakiego stopnia takie zadania są dziś uczniom stawiane. 🤔

Bo wydaje się, że 21 wiek może być naznaczony wciąż nowymi wirusami i kwarantannami, ograniczeniami i zmianami świata z tego, który znamy, na kompletnie nieznany, i wciąż zmieniający się, z nowymi, dziś nieznanymi nam zagrożeniami. 

Dlatego już dziś musimy uczyć młodych ludzi umiejętności adaptacji i współpracy, ponad ograniczeniami i ponad granicami. Dla wszystkich.

Theme by Anders Norén

Copyright © 2017-2018 oczkiemwedukacje.pl © 2017-2018 Wszystkie prawa zastrzeżone
%d bloggers like this: