Kiedy w pierwszych dniach roku szkolnego na lekcjach IB English B uczniowie dowiadują się, że 15% ich oceny wynika z oceny indywidualnej wypowiedzi ustnej, zastanawiają się – jak długo mam mówić w języku angielskim? Jak wyraźnie? Jak elokwentnie? A co najważniejsze, jak mam się przygotować do tego zadania?

Przez około dekadę wszystkie moje lekcje języka angielskiego, IB i nie tylko, korzystały z naszej szkolnej strony internetowej do zawieszania krótkich klipów wideo, które najpierw nagrywałam za pomocą ogromnej i ciężkiej kamery filmowej, a następnie przekazałam zadanie uczniom, którzy filmowali się małymi „ręcznymi” kamerami, które zakupiła nasza biblioteka (były z wtyczką USB do przerzucania plików wideo bezpośrednio do komputera). Ostatnio moi uczniowie używali Photobooth w swoich laptopach (nasza szkoła 1:1, każdy uczeń w gimnazjum (6-8) i liceum (9-12) ma swój laptop, a tablety w klasach 1-5) lub przenieśli się na smartfony, które noszą w kieszeniach.

Ale samo filmowanie nie jest najważniejszą częścią. Komentarz, opinia, feedback – jest.

Filmy wideo przechowywane są w naszej szkolnej witrynie przez dwa lata, więc uczniowie mogą je przeglądać, a co najważniejsze, czytać opinie nauczyciela pod filmem lub komentować filmy kolegów i koleżanek. To potężne narzędzie do nauki. Jednak nie każda szkoła posiada wystarczająco duży serwer, by zapewnić uczniom taką usługę.

Co robić? Youtube? Hmmm…  

Niedawno odkryłam świetną alternatywę. FLIPGRID.COM  (I nie, to nie jest „artykuł sponsorowany”, hahaha!)

Picture 7

FLIPGRID: w płatnej opcji można utworzyć wiele „siatek”

Co jest w tym wspaniałego? Prostota użycia. Na stronie FLIPGRID.com darmowy plan pozwala ustawić jedną siatkę czyli „grid”(czyli właściwie jedną „klasę”). W siatce można wpisać temat wypowiedzi, podać dodatkowe wskazówki lub podłączyć link do źródła (zdjęcie lub film z Youtube lub dokument Google), a następnie ustawić długość nagrania (od 30 do 90 sekund w darmowym planie, do 5 minut w płatnym) i koniec.

System generuje link z kodem i to wszystko! Pozostaje tylko udostępnić uczniom sam kod lub cały link do tematu i już.

Uczniowie nagrywają swoją wypowiedź prosto na stronie Flipgrid.com – mogą to zrobić na swoich komputerach z kamerą, lub pobierając aplikację FLIPGRID ze sklepu App Store i nagrywać na swoich smartfonach. Następnie zawieszają nagranie podając swoje imię, inicjał nazwiska i tytuł nagrania. Jeśli uczniowie podadzą adres e-mail, nauczyciel może napisać do nich informację zwrotną, która zostanie bezpośrednio do nich przesłana emailem.

Picture1

Uczniowie natomiast mogą odpowiedzieć tylko nagrywając wideo-komentarz. Oczywiście nauczyciel też może nagrać swój komentarz i informacje zwrotne.

Picture2

 

Jakie są zalety tych nagrań?

  • Element zabawy (i wierzcie mi, maturzyści są pierwszymi do wygłupów 😉 z naklejkami do dekoracji swoich selfie, które służą jako „skórka” do ich klipów w trakcie ładowania filmu. Zabawa zwiększa ich zainteresowanie.

Picture3

  • 30 sekundowa lub 1 minutowa wypowiedź sjest wbrew pozorom dość trudne do wygłoszenia do kamery bez „umm” i „like”, ale uczniowie mogą ćwiczyć kilka razy. Klip wideo można odsłuchać przed załadowaniem na serwer, więc jeśli są niezadowoleni, mogą próbować ponownie i to wielokrotnie, aż będą zadowoleni z nagrania.
  • Opinie zwrotne od rówieśników są również ciekawe! 30-sekundowe lub 1-minutowe komentarze dotyczące treści lub sposobu wysławiania się pomagają poprawić umiejętności. Małe kółka u dołu „skórki” wskazują na załadowany film z reakcją rówieśnika. Cindy i Musashi dostali po dwa, a Julie jeden. A Yukiko nic. Ech… a miało być tak, że każdy ma dostać po jednej informacji zwrotnej od rówieśnika (poprawili to później).

Picture4

Co można zrobić z filmikiem?

  • Film można umieścić na swoim lub klasowym blogu, opisać temat obszerniej, a na blogu uczniowie mogą też dopisywać dodatkowe komentarze na zadany temat.
  • Filmy można pobrać na pulpit, porównywać z wcześniejszymi nagraniami i przechowywać zbiór dokumentując postępy w wysławianiu się.

A jakie są korzyści edukacyjne?

  • Uczniowie są bardziej skłonni do ćwiczenia umiejętności mówienia, gdy jest w tym zadaniu element „zabawy” online.
  • Pisemna informacja zwrotna wysyłana przez nauczyciela bezpośrednio do ucznia nie jest widoczna dla innych (całe szczęście, bo z błędem ją napisałam, hahaha, powinno być „on the spot”), a wtedy można uczniowi wyliczyć konkretne elementy do poprawy, na przykład:

Picture5

  • Flipgrid ma możliwość generowania tekstu nagrania z każdego „głównego” lub „komentarzowego” filmu – w języku angielskim, oczywiście. Nie jest to dokładny zapis (sama go testowałam ;), ale uczniowie mogą przekonać się mniej więcej jak wyraźnie wymówili pewne słowa – lub też nie! Moi uczniowie z Japonii bardzo sobie chwalą tę funkcję i coraz wyraźniej wymawiają trudne dla nich słowa z literami R i L. Jest to również łatwy sposób na pobranie fragmentu tekstu z niewłaściwym wyrażeniem i skomentowanie jego zastosowania, na przykład:

Picture6
W tym przypadku w informacji zwrotnej do uczennicy skopiowałam wygenerowany tekst (kursywą), zakreśliłam błąd użycia słowa „create” (na żółto), a także jego poprawne użycie (na zielono) i przekazałam całą informację zwrotną e-mailem.

 

Zadania „na flipgridzie” można zadać jako pracę domową, gdyż nieograniczone próby niestety zajmują czas w klasie, gdy uczniowie chcą otrzymać perfekcyjne nagranie i próbują wielokrotnie. Moje lekcje trwają 75 minut, ale wiem, że w Polsce najczęściej 45.

Filmiki Flipgrid.com można też zastosować jako szybki „bilet wyjściowy”, na przykład sprawdzenie wszystkich „co dziś było najważniejsze do zapamiętania,” w 30-sekundowej wypowiedzi, ale można to zrobić skutecznie tylko gdy wszyscy w klasie mają już ściągniętą aplikację na telefon i wyćwiczyli szybkie jej użycie w swym telefonie, dzięki czemu zużywają mniej czasu na każde nagranie.

Sądzę, że Flipgrid wprowadza ciekawy sposób ćwiczenia wypowiedzi ustnej, na ocenę lub nie. Można aplikację zastosować nie tylko na lekcji angielskiego IB English B, ale na innych przedmiotach też!  Koleżanka z klasy obok ostatnio zaaplikowała uczniom interpretację literatury, a jej mąż, nauczyciel biologii, zadał ustny opis mikrobów.

A co ma Flip do Flapa?

Nic właściwie. Ot, skojarzył mi się Flipgrid (dosłownie: „odwrócona siatka”) z wesołymi przygodami Flipa i Flapa, które pamiętam z dzieciństwa, niemal klatka po klatce.

Bo jak jest wesoło i przyjemnie, o wiele łatwiej zapamiętuje się to, czego się uczy lub ogląda, nieprawdaż?