Wielu nauczycieli, szczególnie w mniejszych miejscowościach, może borykać się z problemem braku dostępu do komputerów. I co z tym zrobić?

To pytanie zadała mi miła pani Katarzyna z Kielc. Odpowiedziałam jej, że można spróbować posłużyć się telefonami typu „smartphone”, bo myślę, że większość  – o ile nie wszyscy uczniowie – już takowe posiadają. A wpadły mi na myśl takie pomysły ich zastosowania:

Potrzebne będą: smartfony z dostępem do internetu lub wifi szkolnego, szkolny serwer z możliwością wrzucania krótkich filmików lub wcześniej utworzone własne indywidualne konta na YouTube, trochę miejsca w klasie lub poza klasą bo hałas nagrywania kilkudziesięciu uczniów może niektórym przeszkadzać lub ich zagłuszać.

smartfon2

1/ Praca indywidualna (można też zadać „do domu”)

a/ Po zakończeniu/wykonaniu zadanego projektu, zadania, pracy pisemnej – ustna refleksja lub samoocena, nagrywana na własny smartfon.

b/ Filmik wrzucony na YouTube z ustawieniem „niepubliczny” więc tylko ten kto ma link – uczeń i nauczyciel – może ten filmik odtworzyć, a nauczyciel napisać komentarz do samooceny lub refleksji.

Ja użyłam tego pomysłu na początku roku, prosząc o 30-sekundowy filmik z przedstawieniem się: skąd pochodzę, ile szkół „zaliczyłem/łam”, i coś fajnego/śmiesznego o sobie. Ot tak, by się zapoznać. 🙂 Do tego użyłam portalu FLIPGRID.com.

intros

2/ Praca grupowa (włącza wszystkich do pracy, nawet jak ktoś nie ma własnego smartfona)

a/ Zadajemy zadanie (np. pogłębienie aktualnego tematu, zrobienie analizy, udokumentowanie kojarzenia faktów, opinię, refleksję — zależy od przedmiotu i zapotrzebowania na odpowiedź ustną) i prosimy o 30 sekundową wypowiedź (lub 60, 90 sekund, 120 sekund, wg. potrzeb) .

b/ W grupach 3 lub 4 osobowych uczniowie filmują się nawzajem i wrzucają na szkolny serwer lub swój prywatny kanał YouTube, ustawiając film jako „niepubliczny” ale zezwalając na komentarze.

c/ Pozostali członkowie grupy i nauczyciel dostają link do filmu i mogą skomentować wypowiedź.

 

3/ Praca grupowo-klasowa

a/ Portal FLIPGRID.com można zastosować do wirtualnej dyskusji lub np. grupowego ćwiczenia wymowy na lekcji języka obcego. Po założeniu „klasy”  na portalu wpisujemy pytanie/zadanie do wykonania. Jako dodatkowy bodziec wizualny można też podpiąć link do filmu z Youtube albo inny plik z obrazkiem.

b/ Ustawiamy maksymalną długość nagrywanego wideo klipu – ja najczęściej ustawiam 30 lub 60 sekund (maksymalnie jest 5 minut).

c/ Uczniowie nagrywają wypowiedź smartfonem.

d/ Cała klasa ma dostęp do wszystkich filmików, więc można podzielić klasę na małe grupy do komentowania kolejnym 30-sekundowym filmikiem wideo.

flipgrid example

 

W FLIPGRID.com tylko nauczyciel może wysłać komentarz uczniowi, nie ma możliwości dodania komentarza pisemnego przez rówieśników, który ja bardziej cenię (sprawdzam zastosowaną gramatykę i słownictwo). W naszej szkole mamy serwer z możliwością komentowania filmików, na którym uczniowie uczą się jak konstruktywnie oceniać czyjąś pracę.

Screen Shot 2016-10-17 at 4.45.31 PM copy

 

Trzy pomysły do wypróbowania. Pomysł pierwszy daje nauczycielowi możliwość dodania komentarza oraz oceny, bo link na Youtube jest niepubliczny. Pomysł drugi i trzeci angażuje w komentarze kolegów i koleżanki w klasie. Czy potrafią to zrobić? Czy to działa? Tak, pod pewnymi warunkami.

„Peer feedback” czyli informacja zwrotna podawana przez rówieśnika  — no, no no, to nie lada wyzwanie – powie niejeden nauczyciel. Wprawdzie w mojej międzynarodowej szkole rzadko zdarzają się niecenzuralne lub nieadekwatne „wybryki” w komentarzach – ale zdarzają się. A w warunkach polskich?

Jak zaangażować w komentarze kolegów i koleżanki w klasie? Jak nauczyć konstruktywnej samo-oceny i oceny innych? Co zrobić aby uczniowie czuli się w klasie bezpiecznie i nie krępowali się swoich filmików i wypowiedzi?

O tym będzie następny wpis.