Wielu nauczycieli, szczególnie w mniejszych miejscowościach, może borykać się z problemem braku dostępu do komputerów. I co z tym zrobić?
To pytanie zadała mi miła pani Katarzyna z Kielc. Odpowiedziałam jej, że można spróbować posłużyć się telefonami typu „smartphone”, bo myślę, że większość – o ile nie wszyscy uczniowie – już takowe posiadają. A wpadły mi na myśl takie pomysły ich zastosowania:
Potrzebne będą: smartfony z dostępem do internetu lub wifi szkolnego, szkolny serwer z możliwością wrzucania krótkich filmików lub wcześniej utworzone własne indywidualne konta na YouTube, trochę miejsca w klasie lub poza klasą bo hałas nagrywania kilkudziesięciu uczniów może niektórym przeszkadzać lub ich zagłuszać.
1/ Praca indywidualna (można też zadać „do domu”)
a/ Po zakończeniu/wykonaniu zadanego projektu, zadania, pracy pisemnej – ustna refleksja lub samoocena, nagrywana na własny smartfon.
b/ Filmik wrzucony na YouTube z ustawieniem „niepubliczny” więc tylko ten kto ma link – uczeń i nauczyciel – może ten filmik odtworzyć, a nauczyciel napisać komentarz do samooceny lub refleksji.
Ja użyłam tego pomysłu na początku roku, prosząc o 30-sekundowy filmik z przedstawieniem się: skąd pochodzę, ile szkół „zaliczyłem/łam”, i coś fajnego/śmiesznego o sobie. Ot tak, by się zapoznać. 🙂 Do tego użyłam portalu FLIPGRID.com.
2/ Praca grupowa (włącza wszystkich do pracy, nawet jak ktoś nie ma własnego smartfona)
a/ Zadajemy zadanie (np. pogłębienie aktualnego tematu, zrobienie analizy, udokumentowanie kojarzenia faktów, opinię, refleksję — zależy od przedmiotu i zapotrzebowania na odpowiedź ustną) i prosimy o 30 sekundową wypowiedź (lub 60, 90 sekund, 120 sekund, wg. potrzeb) .
b/ W grupach 3 lub 4 osobowych uczniowie filmują się nawzajem i wrzucają na szkolny serwer lub swój prywatny kanał YouTube, ustawiając film jako „niepubliczny” ale zezwalając na komentarze.
c/ Pozostali członkowie grupy i nauczyciel dostają link do filmu i mogą skomentować wypowiedź.
3/ Praca grupowo-klasowa
a/ Portal FLIPGRID.com można zastosować do wirtualnej dyskusji lub np. grupowego ćwiczenia wymowy na lekcji języka obcego. Po założeniu „klasy” na portalu wpisujemy pytanie/zadanie do wykonania. Jako dodatkowy bodziec wizualny można też podpiąć link do filmu z Youtube albo inny plik z obrazkiem.
b/ Ustawiamy maksymalną długość nagrywanego wideo klipu – ja najczęściej ustawiam 30 lub 60 sekund (maksymalnie jest 5 minut).
c/ Uczniowie nagrywają wypowiedź smartfonem.
d/ Cała klasa ma dostęp do wszystkich filmików, więc można podzielić klasę na małe grupy do komentowania kolejnym 30-sekundowym filmikiem wideo.
W FLIPGRID.com tylko nauczyciel może wysłać komentarz uczniowi, nie ma możliwości dodania komentarza pisemnego przez rówieśników, który ja bardziej cenię (sprawdzam zastosowaną gramatykę i słownictwo). W naszej szkole mamy serwer z możliwością komentowania filmików, na którym uczniowie uczą się jak konstruktywnie oceniać czyjąś pracę.
Trzy pomysły do wypróbowania. Pomysł pierwszy daje nauczycielowi możliwość dodania komentarza oraz oceny, bo link na Youtube jest niepubliczny. Pomysł drugi i trzeci angażuje w komentarze kolegów i koleżanki w klasie. Czy potrafią to zrobić? Czy to działa? Tak, pod pewnymi warunkami.
„Peer feedback” czyli informacja zwrotna podawana przez rówieśnika — no, no no, to nie lada wyzwanie – powie niejeden nauczyciel. Wprawdzie w mojej międzynarodowej szkole rzadko zdarzają się niecenzuralne lub nieadekwatne „wybryki” w komentarzach – ale zdarzają się. A w warunkach polskich?
Jak zaangażować w komentarze kolegów i koleżanki w klasie? Jak nauczyć konstruktywnej samo-oceny i oceny innych? Co zrobić aby uczniowie czuli się w klasie bezpiecznie i nie krępowali się swoich filmików i wypowiedzi?
O tym będzie następny wpis.